21/11/2013

Udvidelse af maskinparken

Jeg tager lige en afstikker fra "sy til din baby" temaet, og håber på hjælp og gode råd fra alle jer dygtige piger (og drenge?) fra blogland.

Jeg er kun indehaver af en efterhånden gammel symaskine - den er god og solid, har stor affektionsværdi da jeg har arvet den fra min mor. Men de mere end 30 år på bagen kan begynde at mærkes. Den har ikke mange funktioner og en gang i mellem kan den godt have lidt problemer med undertråden - men den kan (oftest) stadig sy en pæn søm.

(Billede af min gode gamle maskine - lånt herfra)

Længe har jeg overvejet om jeg skulle investere i en overlocker, selvom jeg aldrig har prøvet at bruge sådan en.

Så nu er spørgsmålet - ny symaskine eller overlocker?
- og hvad er en coverlocker, og skulle jeg i stedet investere i sådan en?

Er der nogen der kan anbefale en symaskine eller overlocker - og især sidstnævnte skal være nem at gå til, da jeg som sagt aldrig har prøvet at bruge sådan en maskine før. (og kan man overhovedet lære sig selv at bruge et så avanceret stykke udstyr)

Jeg vil blive SÅ glad for jeres input - store som små:)

- og så håber jeg snart at få produceret lidt igen - både lidt til lillemanden og til mig selv....

12 kommentarer:

  1. Pfaff select 3.0 i symaskine og Bernina 800 dl overlocker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg gætter på at det er dit "udstyr";) Må lige tjekke modellerne ud. Tak for tip:)

      Slet
  2. Jeg er lidt i samme situation, så jeg håber du får en masse gode input :) kh Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg også -skriv gerne hvis du falder over gode råd eller udstyr:)

      Slet
    2. Jeg følger også lige med, da jeg er i syv sind om hvad jeg evt. skal investere i - og om jeg skal investere : )
      Ift. symaskine er jeg blevet anbefalet at holde mig til enten Husqvarna eller Pfaff. Men kan ikke huske hvorfor... hahahaha.

      Slet
    3. Har også altid hørt at især husqvarna er høj kvalitet. Men har nu også bestemt mig for at beholde den gode gamle - og leve med de små skavanker (selv efter besøg hos symaskinemanden)

      Slet
  3. Jeg ville beholde symaskinen, du har og købe en overlocker. Min mor købte den symaskine fra ny som 18-årig og syede på den i 20 år, før hun fik en ny. Der overtog jeg så den gamle og syede på den i næsten 10 år. Det er kram! Hvis den har lidt skavanker, kan de nemt rettes hos en symaskinemand. Et par 100 kroner, og du har en maskine, der kører som ny. Jeg kan stadig fortryde, at jeg ikke beholdt den gamle, selvom jeg selvfølgelig også er glad for min nye.

    Mht. overlocker: Jeg har ikke så meget bud på hvilken konkret model...jeg har en ny smart en med en masse computerstyring, men det eneste, jeg kan tænke på, når jeg syr med den, er at det er drønirriterende, at trykfoden ikke kan hæves med højre hånd (altså ovre i højre side). Det har man brug for med overlockeren, fordi friarmen er meget mindre end på en almindelig symaskine.
    Så det ville jeg gå efter, men samtidig ikke en alt for billig model. Der skal være noget god motorkraft i den.

    Håber, inputtet kunne bruges.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dit input Asli. Jeg kan simpelthen heller ikke nænne at skulle skille mig af med symaskinen.
      Godt råd mht overlockeren, det er den slags små ting man ofte glemmer at tænke på når man kigger på nyt udstyr:)

      Slet
  4. Jeg har alle tre maskiner købt brugt (symaskine, overlocker og coversttich) Symaskinen skal man have, da der er nogle grundlæggende ting den kan som ingen af de andre kan, så behold den du har. Overlockeren gør syning til en leg og jeg har selv Bernina 800dl, som jeg er rigtig glad for (så invester i en overlocker). Coverstitchen er rent lir og den sidste maskine man skal købe til samlingen. Og lige en advarsel - lad være med at købe en komineret overlock og coverstitch, de fungerer dårligt og de er svære/tidskrævende at stille om.

    SvarSlet
  5. Fedt med input, tror efterhånden jeg ender med at købe en overlocker. Skal lige kigge nærmere på flere modeller! Så er det næste bare om jeg overhovedet kan finde ud af at bruge den:)

    SvarSlet
  6. Din symaskine skal bare virke - den kan ikke undværes - men prøve som Asli skriver at får den jurstetet af en symaskinerep.
    Overlocker vil jeg også anbefale bernina - jeg har selv en 700 og den er super

    SvarSlet
    Svar
    1. Der ses ud til at der er enighed om at en bernina overlocker er vejen frem. Må se om jeg kan finde en brugt -ellers er det vist bare med at komme igang med at spare op :)

      Slet